کتاب تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در کراچی رو نمایی شد.

چمن‌های زیبا کاخ و موزه موهاتا میزبان رونمایی و معرفی جدیدترین کتاب دکتر افتخار صلاح‌الدین بود، این بار ادای احترام عکاسان به ایران با عنوان ایران سرزمین امپراتورها و پادشاهان بود.

نویسنده یک متخصص گوش، حلق و بینی است، اما همانطور که دکتر مهناز نوید شاه، مجری مهربان برنامه رونمایی گفت، او علاقه دیگری نیز در خارج از حرفه پزشکی خود دارد که عکاسی است. او نه تنها به سفر و کاوش در مکان‌ها، بلکه برای ملاقات با مردم و گوش دادن به داستان‌های آن‌ها نیز تمایل زیادی دارد. او با آشنایی با همه ابتدا بومی و سپس سفیری در میان فرهنگ‌ها می‌شود و در عین حال فرهنگ‌های مختلف را ترویج می‌کند. زیرا او ما را به یاد مشترکات و شباهت های خودمان با سرزمین ها و زندگی های دیگر می اندازد. همه شما دکتر صلاح الدین را به عنوان یک پزشک حرفه ای می شناسید. او به همان اندازه به عنوان یک عکاس و یک نویسنده درخشان مهارت دارد. بررسی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران توسط دکتر صلاح الدین شاهکاری است که ممکن است دیگران از او الهام بگیرند تا راه او را ادامه بدهند. اما آنها باید سرسختی او را داشته باشند، زیرا همانطور که یک ضرب المثل قدیمی ایرانی می گوید، "هیچ میانبری برای رسیدن به جایی که ارزش دیدن داشته باشد، وجود ندارد.

زهرا نگاه می گوید نویسنده صلاح الدین در روح خود بی قراری یک مسافر و ژرفای یک محقق را دارد.

زهرا نگاه، نویسنده، شاعر و فیلمنامه‌نویس می گوید تمام کتاب‌های دکتر صلاح ‌الدین منعکس کننده نظم و انظباط، استعداد و تلاش اوست. دکتر صلاح‌الدین در روح خود بی قراری یک مسافر و ژرفای یک محقق را دارد. خانم نگاه به شوخی گفت: پس از آزادی از درمانگاهش، زمانی که همه بیمارانش را دیده است. او به فلسطین، ایران یا هر مکان تاریخی دیگری در ذهنش می‌رود.

خانم نگاه در مورد کتاب گفت که این کتاب در مورد ایران است و هنر، معماری، فرهنگ و ادبیات ما در حال حاضر مهر فارسی را به همراه دارد. وی خاطرنشان کرد: علامه اقبال ما از مولانا و فیض احمد فیض ما از حافظ شیرازی الهام گرفتند.

در نهایت دکتر صلاح الدین یک ارائه زیبا برای معرفی کتاب با عنوان ایران سرزمین امپراتورها و پادشاهان ارائه کرد. وی گفت: ایران مدرن و آسیای مرکزی ریشه در تاریخ فارسی دارد. او می‌گوید: «من مدتی را در ایران و ازبکستان گذراندم تا پوشش مدرنیته را غربال کنم و عاشقانه‌ها و اخلاق دوران ایرانی را کشف کنم.

برای شروع داستان ایران، او به 2500 سال قبل از عصر مشترک بازگشت. او با به اشتراک گذاشتن تصاویری از کوه ها و تپه ها، خرابه ها، کتیبه های خط میخی و غیره، تاریخ منطقه را از امپراتوری هخامنشی به بعد دنبال کرد.

او از امپراتور کوروش کبیر که امپراتوری هخامنشی را به وجود آورد و امپراتوری داریوش که این امپراتوری را گسترش داد تا آن را به بزرگترین امپراتوری جهان تبدیل کند، صحبت کرد. در ادامه تصاویری از سرداب های خالی پادشاهان ارائه داد که توسط ارتش اسکندر مقدونیه غارت شده بود. دکتر در میان صحبت هایش اشاره کرد "من او را اسکندر کبیر نمی نامم." من از او به عنوان اسکندر مقدونیه یاد می کنم گفت: اسکندر در اقدامی بی‌معنا به سپاهیان دستور داد تخت جمشید را به آتش بکشند، پاسارگاد را ویران کنند و پس از غارت نقش رستم، غنایم را به یونان ببرند. و خود را «پادشاه ایران» اعلام کرد. بدین ترتیب هلنیزاسیون ایران آغاز شد که نه برای چند دهه بلکه چند صد سال به طول انجامید. طبیعتاً ایرانی‌هایی که به فرهنگ باستانی خود افتخار می‌کردند، از سنت‌های یونانی که بر آنها تحمیل شده بود، به شدت کینه داشتند.»

میراث ایرانی در نهایت توسط سلسله ای از اشکانیان بازپس گرفته شد و حکومت 400 ساله آنها تا شمال پاکستان گسترش یافت. سلسله بعدی ساسانیان بود. قبل از اینکه اعراب در قرن هفتم با عمر به ایران حمله کنند. 50 سال بعد شاهد گسترش اسلام به آسیای مرکزی بودیم، وقتی بخارا سقوط کرد، اعراب معابد زرتشتیان را در آنجا ویران کردند تا به جای آنها مساجد بسازند. تا آن زمان زرتشتی، مذهب غالب آسیای مرکزی و ایران بود.

حدود 800 سال پس از بازپس گیری میراث خود از یونانیان، ایرانیان دوباره توسط غیر ایرانیان اداره می شدند. این بار توسط قبیله ای صحرایی از عربستان. ایرانیان از اعراب کینه داشتند اما از اسلام نه. این امر منجر به ظهور اولین سلسله بومی ایرانی به نام سامانیان شد و محققانی چون طبیب ابن سینا و شاعر فردوسی ظهور کردند.

وی در مورد امپراتوری سلجوقیان و شاعران بیشتری مانند شیخ سعدی، حافظ شیرازی و عمر خیام صحبت کرد که شکوه بیشتری برای ادبیات فارسی به ارمغان اورد. تاریخ جالب تر فارسی صحبت از امیر تیمور (تمر لین) و سلسله تیموریان را به وجود آورد و به دنبال آن سلسله صفویه، که در آن زمان اسلام شیعه را در ایران 100 درصد سنی مذهب جایگزین کرد.

سپس افغان‌ها و سپس سلسله قاجار، سرنگون شده توسط سلسله پهلوی که با شاه ایران به پایان رسید، کشور را در هرج و مرج فرو برد و قبل از آمدن آیت‌الله خمینی مجبور به فرار از ایران شود.

کتاب تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در کراچی رو نمایی شد.

منبع:

https://www.dawn.com/news/1756527/book-on-history-culture-and-civilisation-of-iran-launched

کد خبر 15790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =